STATUT
FUNDACJI WARSZAWSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
1.
-
Fundacja Rozwoju Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, zwana dalej „Fundacją” została ustanowiona przez Warszawski Uniwersytet Medyczny w Warszawie, dalej określany jako „Fundator”, na podstawie aktu notarialnego sporządzonego przez Pawła Matusiaka, notariusza w Kancelarii Notarialnej w Warszawie w dniu 22 marca 2017 roku za nr rep. A 614/2017.
-
Na podstawie niniejszego Statutu, zmienia się nazwę Fundacji, o której mowa w ust. 1 w ten sposób, że Fundacja otrzymuje nazwę „Fundacja Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego”.
-
Fundacja może się posługiwać tłumaczeniem nazwy na język angielski: „Medical University of Warsaw Foundation”.
-
Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz niniejszego Statutu.
-
Nadzór nad Fundacją, ze względu na jej cele, sprawuje minister właściwy do spraw zdrowia.
2.
-
Fundacja posiada osobowość prawną.
-
Siedzibą Fundacji jest m. st. Warszawa.
-
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
-
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych Fundacji.
-
Fundacja jest organizacją pozarządową, prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
3.
-
Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Dla realizacji celów statutowych, Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
-
Fundacja używa pieczęci z nazwą Fundacji. Pieczęć może ponadto zawierać znak (logo) Fundacji.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA FUNDACJI
4.
Celem Fundacji jest:
-
gromadzenie środków na utrzymanie i rozwój oraz realizację zadań Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
-
wspieranie rozwoju kadry naukowej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
-
wspomaganie inicjatyw naukowych pracowników Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
-
wspieranie rozwoju medycyny,
-
popularyzacja wiedzy o zdrowiu wśród lekarzy, personelu medycznego oraz ogółu społeczeństwa,
-
wspieranie badań naukowych w dziedzinie medycyny oraz wymiany naukowej,
-
wspieranie lekarzy i innego personelu medycznego w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych,
-
wspieranie inicjatyw systemowych w dziedzinie ochrony zdrowia,
-
wspieranie działań samorządu terytorialnego prowadzonych na rzecz ochrony zdrowia.
5.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
-
współpracę z władzami publicznymi, izbami lekarskimi, uczelniami wyższymi, towarzystwami naukowymi, społecznymi i zawodowymi, samorządowymi i innymi stowarzyszeniami i fundacjami w kraju i zagranicą oraz twórcami, przemysłem, podmiotami gospodarczymi i innymi podmiotami prawnymi,
-
nawiązywanie kontaktów z ośrodkami medycznymi lub badawczymi w kraju i za granicą,
-
udzielanie grantów badawczych,
-
organizowanie konkursów w celu wyłonienia stypendystów,
-
organizowanie konkursów i przyznawanie nagród za wyróżniające się prace naukowe,
-
tworzenie i wdrażanie profesjonalnych i etycznych procedur medycznych,
-
działalność naukową, badawczą i oświatową,
-
działalność kulturalną i charytatywną,
-
działalność reklamową i promocyjną związaną z realizacją celów Fundacji,
-
wspieranie, także finansowo, rozwoju Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
-
wspieranie, także finansowo, działalności innych osób prawnych, osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, których działalność jest zgodna z celami Fundacji,
-
świadczenie fachowego doradztwa w kwestiach związanych z ochroną zdrowia,
-
wykonywanie prac naukowych, badawczych oraz ekspertyz i innych dokumentów na rzecz podmiotów gospodarczych, państwowych i samorządowych i innych osób prawnych, jednostek organizacyjnych i osób fizycznych,
-
sponsorowanie działalności dobroczynnej i charytatywnej, jeśli są zgodne z celami Fundacji,
-
członkostwo w organizacjach zrzeszających instytucje polskie i zagraniczne o celach zgodnych z celami Fundacji,
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
6.
-
Fundusz założycielski Fundacji wynosi 12.000,00 zł, z czego na prowadzenie działalności gospodarczej wyodrębnia się 3.000,00 zł.
-
Niezależnie od ust. 1, majątek Fundacji stanowią rzeczy ruchome oddane na jej własność przez Fundatora w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji, jak również pieniądze, papiery wartościowe, a także rzeczy ruchome i nieruchomości oraz prawa nabyte przez Fundację w toku jej działalności.
-
Fundacja lokuje majątek na rachunkach bankowych, w papierach wartościowych, udziałach w spółkach, jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, nieruchomościach, a także poprzez udzielanie oprocentowanych pożyczek.
-
Majątek Fundacji może być obciążony zobowiązaniami do wysokości nieprzekraczającej połowy jego wartości, jednak tylko na cele związane z utrzymaniem składników majątku Fundacji lub podniesieniem ich dochodowości.
-
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
-
Rokiem obrachunkowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
7.
Dochody Fundacji pochodzą z:
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
subwencji, dotacji i grantów osób prawnych i fizycznych,
-
dywidend i zysków z akcji i udziałów,
-
prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej,
-
wpływów pochodzących z wkładów na rachunkach bankowych, lokat kapitałowych, papierów wartościowych oraz odsetek od udzielonych pożyczek,
-
dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego oraz praw majątkowych,
-
zbiórek publicznych.
8.
Przychody z darowizn, spadków i zapisów oraz subwencji i dotacji mogą być przeznaczone i użyte na realizację wszystkich sposobów realizacji celów Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
ROZDZIAŁ IV
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
9.
-
Dla osiągnięcia celów, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą samodzielnie, bądź we współdziałaniu z innymi podmiotami w kraju i za granicą, na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów Fundacji.
-
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
-
wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania (PKD 58.1),
-
wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
(PKD 68.20.Z),
-
organizacja, promocja i/lub zarządzanie imprezami, takimi jak targi, wystawy, kongresy, konferencje, spotkania, włączając zarządzanie i dostarczenie pracowników do obsługi obiektów, w których te imprezy mają miejsce
(PKD 82.30.Z),
-
pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
(PKD 85.59.B),
-
działalność wspomagająca edukację (PKD 85.60.Z),
-
badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20.Z),
-
sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z),
-
pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z),
-
działalność wydawnicza w zakresie oprogramowania (PKD 58.2),
-
działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z),
-
działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z),
-
działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z),
-
pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 63.99.Z),
-
stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z),
-
reklama (PKD 73.1),
-
badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.2),
-
pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z),
-
Fundacja prowadzi niezależną gospodarkę finansową i rzetelną rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
ROZDZIAŁ V
ORGANY FUNDACJI
10.
Organami Fundacji są:
-
Rada Programowa,
-
Rada Wspierająca,
-
Rada Honorowa,
-
Zarząd Fundacji.
RADA PROGRAMOWA
11.
-
Rada Programowa jest organem opiniodawczym i doradczym Fundacji, wyposażonym dodatkowo w kompetencje kontrolne i nadzorcze.
-
Rada Programowa składa się z co najmniej 5 członków. Członkami Rady Programowej Fundacji mogą być wyłącznie osoby fizyczne związane z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym tj. poszczególnymi wydziałami Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, względnie innymi jednostkami organizacyjnymi Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
-
Członkowie Rady Programowej są powoływani przez Fundatora na 4 letnią kadencję, przy czym mogą być w każdym czasie odwołani na wniosek Zarządu Fundacji.
-
Do zadań Rady Programowej należy w szczególności:
-
opiniowanie programów działalności Fundacji,
-
występowanie z inicjatywami dotyczącymi nowych przedsięwzięć z zakresu działalności statutowej Fundacji i przedstawianie ich Zarządowi Fundacji,
-
wskazywanie potrzeby podjęcia przez Fundację działań w określonych obszarach,
-
rozpatrywanie rocznych sprawozdań Zarządu Fundacji,
-
Rada Programowa wybiera Przewodniczącego spośród swoich członków.
-
Posiedzenia Rady Programowej zwołuje jej Przewodniczący w razie potrzeby, nie rzadziej niż raz w roku. W przypadku braku Przewodniczącego posiedzenie zwołuje Fundator na wniosek Zarządu Fundacji.
-
W posiedzeniach Rady Programowej mogą uczestniczyć członkowie Zarządu Fundacji.
-
Rada Programowa podejmuje decyzje w formie uchwały, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków.
RADA WSPIERAJĄCA
12.
-
Rada Wspierająca jest organem doradczym Fundacji.
-
Członkami Rady Wspierającej mogą być osoby fizyczne i osoby prawne.
-
Członkowie Rady Wspierającej są powoływani przez Zarząd Fundacji na roczną kadencję.
-
Członkiem Rady Wspierającej może być podmiot określony ust. 2, który wspiera Fundację finansowo lub rzeczowo w stopniu określonym uchwałą Zarządu Fundacji.
-
Do zadań Rady Wspierającej należy w szczególności doradztwo w zakresie wskazywania nowych dochodów Fundacji oraz pomoc w ich pozyskiwaniu.
-
Przepisy §11 ust. 5-8 stosuje się odpowiednio.
RADA HONOROWA
13.
-
Rada Honorowa jest organem doradczym Fundacji.
-
Członkami Rady Honorowej mogą być osoby fizyczne o wybitnych osiągnięciach w dziedzinach objętych działalnością Fundacji, powszechnie znane i szanowane.
-
Członkowie Rady Honorowej są powoływani przez Fundatora na wniosek Zarządu Fundacji na 4 letnią kadencję, przy czym mogą być odwołani na umotywowany wniosek Zarządu Fundacji w razie zaprzestania spełniania przesłanek określonych w ust. 2.
-
Do zadań Rady Honorowej należy w szczególności dbanie o wizerunek Fundacji oraz współpraca z otoczeniem społecznym na rzecz Fundacji.
-
Przepisy §11 ust. 5-8 stosuje się odpowiednio.
ZARZĄD FUNDACJI
14.
-
Zarząd Fundacji jest powoływany i odwoływany przez Fundatora na czas nieokreślony.
-
Zarząd składa się z nieparzystej liczby członków, w tym Prezesa Zarządu Fundacji.
-
Członkowie Zarządu są powoływani spośród osób fizycznych związanych z Warszawskim Uniwersytetem Medycznym tj. poszczególnymi wydziałami Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, względnie innymi jednostkami organizacyjnymi Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
-
Członek Zarządu Fundacji, który nie wypełnia swoich obowiązków albo podejmuje działania sprzeczne ze Statutem Fundacji, może być odwołany przez Fundatora, na umotywowany wniosek lub po zasięgnięciu opinii Rady Programowej.
-
Członkostwo w Zarządzie Fundacji wygasa również na skutek:
-
złożenia pisemnej rezygnacji,
-
skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej lub przestępstwo skarbowe,
-
śmierci.
15.
-
Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
-
Do Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do zadań i kompetencji innych organów Fundacji.
-
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
-
prowadzenie bieżącej działalności Fundacji oraz reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
-
inicjowanie głównych kierunków działalności Fundacji,
-
wytyczanie zadań Fundacji,
-
zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji,
-
uchwalanie rocznych planów finansowych oraz wieloletnich programów działania Fundacji,
-
podejmowanie decyzji w sprawach przyznania stypendiów, dotacji, odznak, nagród i wyróżnień Fundacji,
-
sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego oraz rocznego sprawozdania z działalności Fundacji,
-
przyjmowanie darowizn, spadków i subwencji.
16.
-
Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje społecznie lub za wynagrodzeniem.
-
Fundator podejmuje decyzję o wykonywaniu funkcji Członka Zarządu w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej oraz ustala wysokość wynagrodzenia.
17.
-
Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy uczestnictwie co najmniej połowy Członków Zarządu. W przypadku równej liczby głosów, głosem rozstrzygającym jest głos Prezesa Zarządu.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, co najmniej raz na miesiąc.
-
Członkowie Zarządu Fundacji mogą uczestniczyć w posiedzeniu również przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
-
Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach Zarządu Fundacji odbywa się przy zapewnieniu co najmniej jednoczesnej dwustronnej komunikacji i identyfikacji wszystkich osób uczestniczących w posiedzeniu.
-
Zarząd uchwala Regulamin Zarządu określający szczegółowo zasady jego działania.
18.
-
Do reprezentowania Fundacji i składania w jej imieniu oświadczeń woli uprawniony jest Prezes Zarządu (jednoosobowo) lub co najmniej dwóch pozostałych członków Zarządu (łącznie).
-
W stosunkach prawnych pomiędzy Fundacją, a członkiem Zarządu Fundacji, Fundację reprezentuje pełnomocnik powołany uchwałą Rady Programowej.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I LIKWIDACJA FUNDACJI
19.
Zmiany Statutu, w tym celu Fundacji, dokonuje Fundator, po zasięgnięciu opinii Zarządu Fundacji i Rady Programowej.
20.
-
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
-
Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji za zgodą Fundatora.
-
Likwidację Fundacji przeprowadza Zarząd Fundacji lub likwidator wyznaczony przez ten organ.
-
W ramach czynności likwidacyjnych osoby zobowiązane do jej przeprowadzenia:
-
zgłaszają rozpoczęcie likwidacji do sądu rejestrowego,
-
wzywają wierzycieli Fundacji do zgłoszenia swoich wierzytelności w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia,
-
sporządzają bilans otwarcia likwidacji oraz listę wierzycieli,
-
sporządzają Plan finansowy likwidacji i Plan zaspokojenia zobowiązań,
-
ściągają wierzytelności, wypełniają zobowiązania oraz spieniężają majątek Fundacji,
-
przekazują wskazanym podmiotom środki majątkowe pozostałe po zaspokojeniu wierzycieli,
-
zgłaszają zakończenie likwidacji do sądu rejestrowego wraz z wnioskiem o wykreślenie fundacji z rejestru,
-
przekazują dokumenty fundacji do archiwum państwowego.
-
Majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostanie przekazany – z zastrzeżeniem art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach – instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji.
ROZDZIAŁ VII
PRZEPISY KOŃCOWE
21.
-
Statut wchodzi w życie z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
-
Kadencje dotychczasowych organów Fundacji nie ulegają zmianie ani skróceniu. Organy Fundacji wykonują swój mandat i dotychczasowe kompetencje do końca okresu, na który zostały powołane.
-
Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu, traci moc dotychczasowy Statut Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2.